середу, 10 грудня 2014 р.

Конспект уроку за В.Рутківським

Тема. Духовна краса та виняткова сміливість героїв Володимира Рутківського. Історичне буття українського народу через світосприйняття дванадцятилітніх джур козака Швайки.
Мета: допомогти учням осмислити внесок героїв твору у визволення рідного краю від загарбників задовго до появи Запорозької Січі; проаналізувати характери Санька і Грицика та зв'язок їхніх життєвих доль з історичним буттям народу; розвивати вміння висловлювати власні думки про проблеми, порушені у творі; виховувати почуття патріотизму і духовності.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-мандрівка.
Обладнання: текст першої книги історичної трилогії для дітей В. Рутківського «Джури козака Швайки», презентація, навчальна картка.

Перебіг уроку
I.             Організаційна етап.
II.          Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
         Слово вчителя
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок і особливий водночас. Адже 21 листопада – це свято Михайла Чудотворця або ж Михаїла – архистратига війська господнього, що вважається покровителем усіх військових. І разом з тим від сьогодні указом Президента від 13 листопада 21 листопада офіційно визнано Днем Гідності та Свободи. Метою запровадження цієї пам’ятної дати є насамперед утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXІ століття. А ми сьогодні з вами згадаємо події століття XV – не менш доленосні та значимі для нашої історії, здійснивши захоплюючу мандрівку разом із двома відважними 12-річними хлопчаками, майже вашими однолітками Саньком і Грициком у дивовижний світ пригод, цікавих завдань та неоднозначних трактувань характерів героїв твору. Запишемо тему уроку.
Духовна краса та виняткова сміливість героїв Володимира Рутківського. Історичне буття українського народу через світосприйняття дванадцятилітніх джур козака Швайки
Слайд 1
Отже, як ви зрозуміли, сьогоднішнє заняття інтегроване. Ми з вами не просто аналізуватимемо твір, а гортатимемо уявні сторінки захоплюючої подорожі з минулого в майбутнє. А чи вдалою буде мандрівка і досягнемо ми мети уроку, залежатиме безпосередньо від вас, а ще від того, наскільки вдасться нам сьогодні розкрити характери Санька і Грицика та прослідкувати зв'язок їхніх життєвих доль з історичним буттям українського народу задовго до появи Запорізької Січі. Оскільки говоритимем про найперших відчайдух і сміливців, то супроводжуватимуть нас їхні негласні правила, що передавалися з покоління в покоління та дійшли до нас у формі козацьких прислів’їв, а також влучні і точні, неначе рентген, висловлювання нашої сучасниці, унікальної поетеси і великого людинознавця Ліни Василівни Костенко. Саме їй належать рядки, які стануть своєрідним лейтмотивом нашого уроку:
Отак воно і йдеться до Руїни.
Отак ми й загрузаємо в убозтво.
Є боротьба за долю України.
Все інше – то велике мискоробство.
                                                                                              Ліна Костенко
Я не випадково взяла епіграфом саме ці слова, адже вони надзвичайно просто і правдиво однаково пояснюють як ситуацію початку XV століття, так і причини того, що маємо в країні у XXІ.
Отож, розпочинаємо нашу мандрівку. А для того, щоб ви успішно справилися з усіма завданнями, кожен із вас отримав навчальну картку, в якій ви працюватимете впродовж уроку, а після перевірки кожен отримає за роботу оцінку.
Сторінка 1 «Дитинство»
Слайд 2
Ми з такого роду, що любим свободу.
Козацьке прислівя
Добре, що нічого ви не знаєте,
добре, що майбутнє уві млі.
Всі ми, всі ми в цьому світі знайди, -
нас приніс лелека на крилі.
Ліна Костенко
А й справді, що може бути чарівнішим за безтурботну пору дитинства. Проте для наших героїв воно виявилося не таким уже і безхмарним. Недовге дитинство двох нерозлучних друзів пройшло у Воронівці. Хто зна, чи знайдемо ми той населений пункт на сучасній мапі України. Але оскільки наша мандрівка віртуальна, то уявімо, що воно все-таки існувало з усіма його звичаями, правилами та устоями. А щоб краще заглибитися в атмосферу твору, звернімося до тексту і спробуймо відтворити реальну картину того, що відбувалося у Воронівці.
III.      Актуалізація опорних знань.
Бесіда
1.     Хто мешкає у Воронівці?
2.     Чому такі чудернацькі прізвища у селян?
3.     Що спонукає чоловіків села залишати рідні домівки?(непомірні податки з боку канівецького старости)
4.     Хто у селі найбільше знає про козаків та козакування?(дід Кібчик)
5.     Чому дід Кібчик впродовж усього твору – незаперечний авторитет як для хлопців, так і дорослих чоловіків? (Бо козакував майже все своє життя. Кажуть, ніби аж до самого моря добирався…с.16)
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
Словникова робота
Дорогі діти, на уроках історії ви, звичайно, вивчатимете історію нашої країни і завдяки своїм вчителям відкриєте для себе одну з найвеличніших та найтрагічніших її сторінок – цілу епоху українського козацтва. А сьогодні я пропоную вам своєрідну відео підказку, створену на одному з каналів до 15-ї річниці незалежності нашої держави.
Відеопідказка (ролик про перших козаків).
Робота з текстом (озвучення поняття козакування).
А тепер звернімося знову до тексту і знайдемо, як описує автор козакування
(У Воронівці так повелося здавна…А чому саме – ніхто вже й не скажес.15-16)
Словникова робота
(вибір найоптимальнішого лексичного значення до слова козак)
Слайд 3
Яке із поданих тлумачень, на вашу думку, найбільш прийнятне для сьогоднішнього уроку та найповніше розкриває істинну суть слова козак? (Діти записують його в записують визначення у навчальну картку)
         Проте не забуваймо, що основне наше завдання – це зясування характерів двох, може, ще й не козаків, а лише козачат Грицика і Санька. Тож час перегорнути наступну сторінку нашої подорожі.
Слайд 4
Сторінка 2 «Козакування»
Береженого Бог береже, а козака шабля.
Козацьке прислівя
Не допускай такої мислі,
Що Бог покаже нам неласку.
Життя людського строки стислі.
Немає часу на поразку.
Ліна Костенко
Я сподіваюся, ви уважно читали твір і разом з його маленькими героями пройшли нелегкий шлях їхнього змужніння. Тож вам не важко буде визначити спільне і відмінне у їхніх образах.
Складання порівняльної таблиці
Слайди 5-14
Психологи стверджують, що поняття віку дуже відносне. Хтось поступово проходить усі його щаблі: від дитинства до дорослості. А когось життєві обставини змушують подорослішати швидше. На жаль, це трапилось і з нашими героями. Занадто швидко їм довелося взяти на свої дитячі плечі величезний тягар відповідальності, який і не кожному дорослому під силу.
Отож, сторінка 3 «Доросле життя»
Слайд 15
У козака життя коротке, а слава вічна.
Козацьке прислівя
От що в нас є – могили та й могили.
Та Чорний Шлях з невільницьким плачем.
Цьому народу світ уже немилий
Від зайшлих вбивць і від своїх нікчем.
Ліна Костенко
Справді,  занадто швидко наші маленькі герої зустрілися віч-на-віч із дорослими проблемами. Правда, їм пощастило: у них  були мудрі наставники і порадники. І хоча обидва хлопці стали джурами, але кожен з них, відповідно до раніше визначених особливих вмінь, витягнув у долі щасливий квиток і отримав мудрого наставника. Давайте зясуймо, хто ж вони?
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення» (робота у навчальних картках)
1.     Бидлом і байдаком пан Кобильський називає…
2.     Майже щодня то лось, то борсук приходили лікуватись до…
3.     Разом із прадідом канівецького старости під Синіми водами бився прадід…
4.     Схоже, не раз і навіть не десять разів довелося побувати в найлютіших січах…
5.     У дуплі виднілося смагляве обличчя  і чорні вуса…
6.     Дуже багато знав і розповідав так, що й не вірилось ніби це було насправді…
7.     Вітрик і Барвінок були найвірнішими друзями…
8.     Дивна людина із довгою та білою бородою – це…
Які  два герої твору зустрічаються у ваших відповідях? (дід Кудьма і Пилип Швайка).
1.     Хто з них став наставником для Санька і чому?
2.     У кого вчився козацької майстерності Грицик?
Але ж світ дорослих населяють не тільки мудрі вчителі та хоробрі люди. На жаль, у ньому живуть і не зовсім порядні та жорстокі людиська, з якими теж довелося зустрітися нашим маленьким героям. Довідатися, хто вони, нам допоможе наступне завдання.
Психологічне моделювання (за поданою характеристикою визначити персонажа)
Слайд 16
1.     «Опасистий молодик з чіпкими очима. Темна людина. Багато гріхів на його совісті…» (Юзеф Тишкевич).
2.     «Дебелий сивуватий татарин зі шрамом через щоку» (Гафур-ага).
3.     «Сидів у своїй світлиці і в задумі погладжував опасисте черево» (пан Кобильський).
4.     «Водив дружбу з гордим Переяславом, а в Черкасах та Каневі приймали його як брата. Страшні козаки в плавнях, проте він у гніві ще страшніший» (Саїд-мурза).
У народі кажуть: «Хто сіятиме кривду, той жатиме лихо». Чи справдилася народна мудрість стосовно вищезгаданих героїв? (так).
Давайте з’ясуємо, що ж зібрав на життєвій ниві кожен із них.
Слайд 17
Гафур-ага – йому перегриз горлянку вовк Барвінок.
пан Кобильський – дістав добрячих канчуків від власного слуги і сховався від сорому та людей.
 Юзеф Тишкевич – загинув, коли втікав з поля бою, від стріл тих, кому так вірно служив.
 Саїд-мурза – наляканий битвою у плавнях змушений визнати власну поразку.
Ви, напевно, звернули увагу на те, як незвичайно ілюстрована ця книга. Усі малюнки належать художнику Максиму Паленку. Вони виразні і багатопланові. Коли уважно вдивляєшся, можна відчути настрій і навіть побачити прихований зміст.
 Робота з ілюстраціями (встановити відповідність між зображенням та іменем персонажа)
Слайди 18 - 19
Володимир Рутківський справді написав дивовижно захоплюючу історію, яка читається надзвичайно легко. А знаєте, чому? Бо мова персонажів насичена українським колоритом, герої нерідко промовляють до нас, використовуючи у своєму мовленні фразеологізми. Ви уже знайомі з цим поняттям на уроках з мови. Тому скажіть мені: що таке фразеологізм? (короткий і влучний крилатий вислів).
Робота в групах ясування значення фразеологізмів )
У вас було випереджуюче завдання: відшукати у творі цікаві фразеологізми та за допомогою тлумачного словника пояснити їх значення (клас умовно ділиться на дві команди: одна називає фразеологізм, інша пояснює його значення і навпаки ).



Нічого очі мозолити
Спіймати на гарячому
На серці неспокійно
Язики почали заплітатися
Стати як кістка в горлянці
Мов лизень злизав
У Сірка очей позичати
Ковзнути поглядом
Встигнеш з козаками на торг
Хлопцям довелося непереливки
Товкся як Марко в пеклі
Ворон воронові не видзьобає ока
Заснути вічним сном
Дали чосу татарві
Ні пари з вуст
Як крізь землю провалився
Дати драла
Як біла ворона
Показати де раки зимують
Вцілити пальцем в небо


V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
 Слово вчителя
Ну що ж, наша уявна мандрівка наближається до кінця. Ви сьогодні чудово попрацювали і, сподіваюся, відкрили для себе ще одного автора, одесита Володимира Рутківського. Думаю, що мети уроку ми досягли, адже разом зуміли проаналізувати характери Санька і Грицика та зв'язок їхніх життєвих доль з історичним буттям українського народу. А на завершення я пропоную кожному із вас дуже коротко (одним реченням) висловитися про те, що запам’яталося або ж вразило у творі найбільше.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Мене найбільше вразило те…
VІ. Виставлення оцінок. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Скласти сенкан про героя твору, який вразив чи запам’ятався найбільше, підготуватися до контрольного твору про значення історичного минулого.
Заключне слово вчителя Слайд 20
Дорогі діти! Наша історія – це дзеркало трагічної долі великого народу. І дотепер навколо українців, зокрема козаків, існує такий собі ореол таємничості. Їхні знання та вміння й досі залишаються для нас загадкою. Без будь-якого перебільшення беруся стверджувати: люди, означені гордим йменням «козак» - чи не найзагадковіші в усій українській історії. Чим більше ми про них читаємо, тим більше запитань у нас виникає.  Сподіваюся, ви зрозуміли, чому нашим епіграфом стали саме ці слова Ліни Костенко. Як і те, що найголовніше для нас було, є і залишається боротьба за долю України. Тому щиро сподіваюся, що сьогоднішнє прилучення до захоплюючого світу джур у вас лише розпочинається і ви з не меншим задоволенням прочитаєте другу і третю книги цієї історичної трилогії. Захочете дізнатися, як підросли і змужніли Грицик і Санько, хто такий Телесик, чому Демко знову змінив своє прізвисько та що сталося з козаком Швайкою. І найголовніше: на вас знову чекають неймовірні пригоди, шалені звитяги і нові відкриття.
Слайд 21
А завершити наш урок я хочу словами, які почула від працівника музею Вишневецького замку (їх у 16 ст. сказав житомирський староста Костянтин Вишневецький): «Ми є народом таким поштивим, що жодному народу на світі не поступимся, і впевнені, що кожному народу рівні шляхетністю».
Пам’ятаймо про це завжди, якщо хочемо бути згуртованою нацією, а не просто  населенням України.




















Навчальна картка з української літератури
Прізвище, ім’я__________________________________________   Оцінка ____
Духовна краса та виняткова сміливість героїв Володимира Рутківського. Історичне буття українського народу через світосприйняття дванадцятилітніх джур козака Швайки
Сторінка 1 «Дитинство»
Ми з такого роду, що любим свободу.
Козацьке прислівя
Добре, що нічого ви не знаєте,
добре, що майбутнє уві млі.
Всі ми, всі ми в цьому світі знайди, -
нас приніс лелека на крилі.
Ліна Костенко
Козак – це__________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________

Сторінка 2 «Козакування»


Береженого Бог береже,
а козака шабля.
Козацьке прислівя


Не допускай такої мислі,
Що Бог покаже нам неласку.
Життя людського строки стислі.
Немає часу на поразку.
Ліна Костенко


Сторінка 3 «Доросле життя»


У козака життя коротке,
а слава вічна.
Козацьке прислівя



От що в нас є – могили та й могили.
Та Чорний Шлях з невільницьким плачем.
Цьому народу світ уже немилий
Від зайшлих вбивць і від своїх нікчем.
Ліна Костенко


Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»(вкажіть імя героя, про якого йдеться)
1._______________________________________
2._______________________________________
3._______________________________________
4._______________________________________
5._______________________________________
6._______________________________________
7._______________________________________
8._______________________________________
Психологічне моделювання
 (за поданою характеристикою визначте персонажа)         1._______________________________________
2._______________________________________
3._______________________________________
4._______________________________________
Робота з ілюстраціями
(встановіть відповідність між зображенням та іменем персонажа)
1.                                     Вирвизуб
2.                                     Рудий Мацик
3.                                     Санько
4.                                     Дід Кібчик
5.                                     Пан Кобильський
6.                                     Грицик
7.                                     Рашит
8.                                     Пилип Швайка
9.                                     Тишкевич
10.                                 Демко
11.                                 Саїд-мурза

12.                                 Дід Кудьма




















Немає коментарів:

Дописати коментар