середу, 10 грудня 2014 р.

Конспект уроку за В. Шевчуком

Тема: у полоні казкової магії героїв Валерія Шевчука. Протистояння добра і зла у казці «Панна квітів»
Мета: розвивати в учнів культуру зв’язного мовлення та вміння аналізувати прочитане, прищеплювати бажання робити добро, формувати потребу уважного ставлення до ближнього, розвивати естетичні смаки пятикласників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-мандрівка.
Обладнання: текст казки Валерія Шевчука «Панна квітів», збірка Наталі Лазуки «Танець квітки», навчальні картки, презентація, аудіозапис мелодії до уроку.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
 Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами поринемо у дивовижний храм квіткової магії, опинимось у полоні розквітлих картин, створених талановитою уявою зрілого письменника і люблячого батька Валерія Шевчука.
Записуємо тему.
Слайд 1
Нехай ці рядки стануть для вас своєрідним життєвим орієнтиром.  Адже кожен може бачити тільки те, що несе у своєму серці. Бо усе, що оточує нас, є відображенням власних думок і переживань. Тому я щиро сподіваюся, що ваші сьогоднішні міркування й аналіз поведінки героїв твору допоможуть вам зрозуміти себе і, можливо, щось у собі змінити.
Сьогоднішнє заняття інтегроване. Ми з вами не просто аналізуватимемо твір, а гортатимемо уявні сторінки багатогранності людського існування. Успіх сьогоднішнього уроку буде залежати від того, чи досягнемо ми мети заняття: аналізуючи казку Валерія Шевчука, з’ясувати, що ж уособлює в ній добро, а що зло, розвиваючи при цьому культуру вашого мовлення та формуючи потребу уважного ставлення до ближнього.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Отож сторінка перша – «Літературознавча»
Своєрідним лейтмотивом цієї сторінки стануть слова із Святого Письма :«Ми живемо у цьому світі, якщо любимо його» та вислів Івана Франка: «У письменника є тільки один учитель: самі читачі»
(Висловлювання учні записують в зошитах)
Дорогі діти, готуючись до цього уроку, ви прочитали казку, в якій усе дивовижно переплетено: реальне і фантастичне, буденне і надзвичайне, прекрасне і потворне. Так вже влаштований світ і ми в ньому. Автор цієї незвичайної історії Валерій Шевчук підмітив характерну людську рису -  химерність.  Пригадуєте, у першому розділі твору.
Слайд 3
Як ви розумієте це слово – химерний?
Звернімося до словникової підказки.
Слайд 4
Маємо аж три тлумачення слова химерний. Тож спробуємо встановити відповідність між художнім образом та найбільш вдалою характеристикою (учні виконують завдання у навчальних картках, з’єднуючи стрілкою персонажа і відповідне тлумачення).
Як бачимо, усі герої казки по-своєму химерні. Тому спробуймо підібрати до слова химерний якнайбільше подібних за значенням слів (синонімів).
(Клас ділиться на дві команди, перемагає та, в якої слів виявиться більше).
(Химерний – дивний, примхливий, своєрідний, незвичайний, чудернацький, нереальний, вигадливий).
А завершимо ми нашу сторінку розгадуванням кросворда, щоб перевірити, наскільки ви уважні читачі.
Слайд 5
(Учні працюють у навчальних картках, розгадуючи кросворд)
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

Ми сьогодні аналізуємо казку, в якій добро і зло хитро переплелися. Той, хто вважає себе добродієм, насправді приносить страждання іншим. І навпаки – той, хто нічого особливого не робить, виявляється, творить добро. Будь-яка казка тим і захоплює, що у ній персонаж – це своєрідний символ, який уособлює те, що прагне нам показати автор.
Отож ми підійшли до наступної сторінки – «Психологічної»
Слайд 6
         ЇЇ лейтмотивом стануть слова із Святого письма: «Наше призначення – віддавати себе» та вислів Макса Клеланда: «Найважливіші цінності знаходимо тоді, коли заглядаємо в глибини своєї власної душі». Вам відведена цікава і дуже відповідальна місія: спробувати себе в ролі психологів – справжніх знавців людської душі. Я впевнена, що ви успішно з нею справитесь, адже сам автор абсолютно переконаний…
Слайд 7
Психологічне завдання
(учні виконують його у навчальних картках, з’єднуючи стрілкою персонажа із відповідною психологічною характеристикою).
А тепер давайте перевіримо, наскільки точно ви справились із завданням (учням демонструються слайди і вони коментують свій вибір).
Слайд 8
Щира і відверта – це Зеленоочка, тому що…
Слайд 9
Жорстокий і підступний – це Крінос, тому що…
Слайд 10
Облесливий та безликий – це Димко, тому що…
Переходимо до наступної сторінки – «Філософської»
Слайд 11
ЇЇ лейтмотивом стануть слова відомого французького письменника, Нобелівського лауреата Альбера Камю: «Краса – це вічність, що триває мить». Ми уже мали нагоду переконатися, що події у творі відбуваються паза часом і реальним виміром – у казковому світі, а наш оповідач – це мудрий філософ, який хоче спілкуватися з тими, хто любить фантазувати і вигадувати – тобто з вами. Його розповідь незвичайна, в ній прихована таємниця. Це своєрідна притча про добро і зло, життя і смерть, прекрасне і потворне. У старших класах ми з вами детальніше розглядатимемо притчу як жанровий різновид літературного твору. А зараз я хочу, щоб ви у важно і вдумливо прочитали вислів одного східного мудреця про те, що ж таке притча.
Слайд 12
Будь-яка притча завжди супроводжується алегоричними образами та прихованим підтекстом. Вони є і в нашій казці: Зеленоочка, Крінос, Димко. Проте є у ній ще один – Сон Зеленоочки. Це не просто витвір примхливої фантазії автора, а свого роду зашифроване послання читачам.
Проблемне запитання
Чому Сон Зеленоочки можна вважати важливим персонажем твору? (Сон розкриває страшну таємницю Кріноса та допомагає дівчинці відновити сили перед дивовижним перетворенням у Панну квітів).
Отак, крок за кроком ми з вами наблизились до останньої  і найважливішої сторінки нашої мандрівки – «Духовної»
Слайд 13
V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Лейтмотивом цієї сторінки стали  слова справжньої миротвориці, чия постать давно уже асоціюється із жертовною любов’ю до ближнього – матері Терези: «Найбільші злидні – це злидні людського серця».
Висловлювання учні записують в зошитах.
Дорогі діти, добро і зло – це те, що невід’ємно присутнє в нашому житті. Колись один мудрець сказав: «Немає понять «добро» і «зло», бо ти не знаєш, що є чим насправді». Та все ж давайте спробуємо визначити персонажів, які, на вашу думку, уособлюють добро і зло у нашій казці.
Завдання
(учні виконують його у навчальних картках, вписуючи персонажа казки у відповідну колонку та мотивуючи свій вибір).
 Духовність завжди поруч із любов’ю, бо це ж і є сама любов. У 2002 році тернопільська поетеса Наталія Лазука видала збірочку «Танець квітки», яка містить чимало авторських одкровень, пов’язаних із відсутністю духовності у цьому світі. Мене ж найбільше вразили рядки, в яких любов піднесена на найвищий п’єдестал моделі людської поведінки: «Піднести б розчахнуту душу до Бога, впіймавши зірку, в якої немає імені, і назвати її любов’ю». Адже саме любов – найбільш незбагненна категорія людської душі. Про це красномовно свідчить Святе Письмо, в якому читаємо:
 Слайд 14
                   Справді, любов неможливо купити, вона живе у нашому серці, вірячи, що її берегтимуть і леліятимуть. Зернятко любові кожному при народженні дарує рідна ненька, сподіваючись на те, що воно щедро проросте у серці її дитини.
VІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Спробуйте лаконічно, кількома реченнями відповісти: що треба, аби зернятко любові проросло у моєму серці?
Отак непомітно ми перегорнули останню сторінку незвичайної подорожі світом квіткової магії Валерія Шевчука. Сподіваюся, що ви відкрили для себе багато цікавого, по-новому переосмислили прочитану казку, шукаючи відповіді на численні запитання. Попереду у вас ще чимало щасливих літературних відкриттів. А щоб вони і справді були такими, я пропоную вам унікальний рецепт щастя.
Слайд 15


Навчальна картка з української літератури

Прізвище, імя__________________________________ Оцінка_________


У полоні казкової магії героїв Валерія Шевчука.
Протистояння добра і зла у казці «Панна квітів»


Найвища мудрість –
розрізняти добро і зло .
                                                      Сократ
Завдання 1
Встановіть відповідність між персонажем та запропонованим тлумаченням, з’єднавши їх стрілкою.


Персонаж
Тлумачення
Зеленоочка

Той, якого не може бути насправді
Крінос

Той, хто викликає подив
Димко

Той, якого важко зрозуміти



Завдання 2
Розгадайте кросворд.







3







З





1


Е








Л





1


Е








Н



2




О


4





О







3
Ч




4
2


К








А





















                                                 
  По горизонталі:
1. Як автор називає людей, які перестають помічати диво? 
2. Це ім’я одного з мурашок.
3. Що у дівчинці було найдивовижніше?
4. Вони приймали її за свою сестру.

По вертикалі:
1. Завдяки йому відкрилася страшна таємниця Кріноса.
2. Слуга чарівника іноді перетворювався на холодного...
3. Це слово для Зеленоочки було дуже чудним.
4. Те, що мусила знайти дівчинка у лісі.

Завдання 3
З’єднайте персонажа із відповідною психологічною характеристикою.

Персонаж
Тлумачення
Зеленоочка

Облесливий та безликий
Крінос

Щирий та відвертий
Димко

Жорстокий та підступний

Завдання 4
Запишіть у відповідну колонку персонажа казки, мотивуючи свій вибір.

Добро
Зло
Персонаж – тому що…
Персонаж – тому що…










































Немає коментарів:

Дописати коментар