середу, 19 листопада 2014 р.

Карпенко-Карий

Заняття з української літератури у 8 класі
Іван Карпенко-Карий «Сто тисяч»

Хід заняття
І. Організаційний момент
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайна пара. Ми з вами поринемо у дивовижний храм його величності Слова. Це наше друге заняття за творчістю Карпенка-Карого. Але ваша перша зустріч із серйозним драматичним твором, в якому показане справжнє не підсолоджене життя, створене глибоким і дужим талантом.
Записуємо тему.
Слайд 1

Не так вже їх багато на Землі –
Тих іскор Божих творчого горіння.
Сяйне одна чи дві на покоління
Метеоритним спалахом в імлі.

Нехай ці рядки стануть своєрідною присвятою людині, яку по праву називають корифеєм українського театру.

Сьогоднішнє заняття інтегроване. Ми з вами не просто аналізуватимемо твір, а гортатимемо уявні сторінки багатогранності людського існування. Успіх сьогоднішньої пари буде залежати від того, чи досягнемо ми мети заняття:
Дослідити, як вирішується ця проблема у площині різних аспектів (економічного, духовного і психологічного) та зясувати основні засоби комічного, які використав автор. Ви матимете чудову нагоду продемонструвати свої навички роботи з текстом, вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати і робити висновки.

ІІ. Основна частина

Отож, сторінка 1 «Економічна»
Слайд 2

Своєрідним лейтмотивом цієї сторінки стануть слова із Святого Письма («Не збирайте скарбів на землі») та мудрий народний вислів: Гроші – сила, одних підкуплять, других напоять, а третім лиха накоять.

Висловлювання ліцеїсти записують в зошитах.

Та перш ніж аналізувати дану проблему з економічної точки зору, давайте дамо визначення основних економічних понять, на яких і заяв заний сюжет твору.
Зясування основних економічних понять (за тлумачним словником).
А тепер увага на екран
Слайд 3

Грошіметалеві чи паперові знаки, що є мірою вартості під час купівлі чи продажу
Прибуток – кількісне вираження між доходами і витратами.
Дохід – гроші або матеріальні цінності, одержані внаслідок певної діяльності.
Витрати – гроші чи кошти, витрачені на що-небудь.
Калитка – торба для грошей, гаманець.

Як бачимо, усі ці терміни так чи інакше пов’язані із головним героєм який вважає себе хазяїном.

Увага на екран

Слайд 3а

 Вибір найоптимальнішого лексичного значення для характеристики головного героя

Хазяїн (господар):

§  той, що веде господарство;
§  глава дому, сімї;
§  той, що володіє чимось;
§  (біолог.) організм, в якому живе паразит

Сьогоднішні міркування ми супроводжуватимемо відеоматеріалом екранізованої п’єси для того, щоб підсилити враження від прочитаного, довести або спростувати висунуте припущення.

Увага на екран.
1-ий відеофрагмент
Інтерактивна бесіда (обговорення наступних питань):

 Що для Калитки найважливіше у житті? (земля і гроші)

Чим постійно марить наш герой? (Смоквиновою землею)

Який спосіб збільшення власних земельних володінь найбільше приваблює нашого героя? (за допомогою фальшивих грошей скупити навколишні землі)

Постановка проблемного запитання:
Чи можна Калитку вважати прототипом «нового українця»?
(так: із колишніх мужиків вибився в пани, має власне господарство, 200 десятин землі, найманих робітників;
ні: у сучасному цивілізованому світі підприємець може бути жорстоким, але не має права переступати загальноприйняті норми моралі).
Яскраве підтвердження цьому наступний малюнок-схема.

Слайд 4


Перевірка домашнього завдання.
А зараз перевіримо, як ви справились із домашнім завдання: віднайти якнайбільше прислів’їв і приказок про гроші.

Змагання між командами «Народ скаже, як завяже»

Висновок викладача
Як бачимо, тема багатства і грошей завжди хвилювала людство. Бути багатим – не злочин. Проте дуже важливо те, яким чином ти розбагатієш, чи не призведе шалена гонитва за наживою та ненаситна жадоба до збагачення до твого морального падіння, породивши безліч негативних явищ.
Слайд 5

Загальновідомо, що матеріальне нерозривно пов’язане із духовним. Іноді надлишок одного призводить до часткової або повної втрати іншого.

Отже, сторінка 2 «Духовна»

Слайд 6

Лейтмотивом цієї сторінки стануть вислови із Святого Письма:
Завидюща людина спішить до багатства і не знає, що прийде до неї нужда.
Яка користь людині, що світ цілий здобуде, а занапастить власну душу.

Висловлювання ліцеїсти записують в зошитах.

Досліджуючи моральний аспект цієї проблеми, ми будемо виходити з того, як Біблія трактує духовну деградацію людини (її гріхопадіння).

Що таке гріх? (дія людини, яка переступає Божі заповіді)
Скільки смертних гріхів подає Святе Письмо? (7: гординя, скупість, нечесність, заздрість, непоміркованість, гнів і лінощі).

Перш ніж ми зясуємо, можна звинуватити Герасима Калитку, давайте подивимось
  2-ий відеофрагмент

Як бачимо, Калитка постійно говорить про гріх. Гріх вдосвіта спати, гріх красти хазяйський хліб, гріх навіть їсти у неділю. І навіть сам того не помічає, як грішить сам.

У яких гріхах можна звинуватити Калитку? (гордість, скупість, заздрість, нечесність).

Слайд 7 (Перевірка).

Ми вже зясували, що грішити – це переступати Божі заповіді.

Які із них порушує головний герой? (щонайменше 4 )
Слайд 8

Таким чином,  Калитка – зовсім не побожний чоловік, незважаючи на те, що кожна йог дія супроводжується словами: З Богом, Боже поможи. Те, що він робить, є абсолютно неприйнятним для істинного християнина, який по-справжньому боїться Божої кари.

А зараз спробуємо визначити внутрішню сутність Герасима Никодимовича Калитки.

Тому переходимо до сторінки 3 «Психологічної»

Слайд 9

Лейтмотивом цієї сторінки стануть вислів із Святого Письма:
Хто сіятиме кривду, той жатиме лихо і народна мудрість
Скупому душа дешевше гроша.

Висловлювання ліцеїсти записують в зошитах.

 Психологічне дослідження. Будьте уважні.

Психологічне завдання 1(за поданою характеристикою визначити героя)

«Я слава Богу вік прожив, а тріски чужої не взяв»  (Бонавентура)

«Отважний чоловік, до чорта ходив. Він на все піде за гроші» (Савка)

«Ох, земелько, свята земелько  - Божа ти дочечко! Як радісно тебе загрібати докупи»  (Калитка)

Психологи стверджують, що людина (в даному випадку персонаж) не зовсім підвладна сама собі, вона завжди грає якусь роль. Ми маємо трьох персонажів.

Психологічне завдання 2 (встановити відповідність між психологічним типом та персонажем твору, відповідь обґрунтувати)

Персонаж, який грає власну, самостійно обрану для себе роль  (Калитка)

Персонаж, який грає роль, зумовлену обставинами  (Бонавентура)

Персонаж, який грає роль, яку йому нав’язують інші  (Савка)

Давно помічено, що справжня сутність проявляється не на людях, а в оточенні рідних. Перед ними не треба прикидатися, бо вони знають тебе, як облупленого. Вашій увазі пропонується наступний відео фрагмент. Будьте уважні. Після його перегляду вам необхідно буде лаконічно: одним реченням сформулювати  сутність головного героя.

3-ій відеофрагмент

А зараз ми з вами  попрацюємо над схемою «Людина як істота соціальна».

Слайд 10.
Людина як невідємна частина навколишнього світу існує в ньому не просто так. ЇЇ діяльність багатофункціональна. На схемі ми бачимо 5 основних характеристики людини як істоти соціальної. Давайте з’ясуємо, чи відповідає най герой цій схемі, які із характеристик властиві йому?


Висновок викладача

Як бачимо, жодна  із означених характеристик у Калитці не виявляється абсолютно і повністю. Усі ці грані особистості у нього деформовані. Калитка – психічно адекватна людина лише формально. Адже з погляду психології він повністю залежить від своєї хворобливої пристрасті до наживи, яка і зробила з нього моральну потвору.

Нам залишилось перегорнути іще одну сторінку 4 «Літературознавчу»

Слайд 11

Оскільки ми сьогодні розглядаємо сатиричний твір, то основним лейтмотивом цієї сторінки стане народна мудрість:
Сміятися не гріх над тим, що видається нам смішним та вислів нашого шанованого гумориста Павла Глазового:
Добрий сміх не бє, не мучить, він на світі жити учить.

Висловлювання ліцеїсти записують в зошитах.

Зясування основних літературознавчих понять.
1.      Що таке драматичний твір?
2.      Дайте визначення комедії.
3.      Що таке ремарка?
4.      Що таке репліка?
5.      Які види усного мовлення використовують у драматичному творі?
6.      Які різновиди комічного ви знаєте?
7.      Визначте жанр пєси «Сто тисяч».
8.      Що таке трагікомедія?
Інтерактивне завдання:
Доведіть, що «Сто тисяч» - трагікомедія, визначивши у п’єсі риси комедії і трагедії.

У вас було випереджуюче завдання: на основі дидактичного матеріалу відшукати у творі  засоби комічного зображення. Тому наступне завдання буде логічним продовження попереднього. Увага на екран.
Слайд 12
Встановити відповідність.

Давайте перевіримо, як ви справились із цим завданням.  Слайд 12а

А тепер пригадаємо основні елементи сюжету  (експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка).

Вашій увазі пропонується ще один фрагмент. Вам необхідно визначити, якому елементу сюжету він відповідає, відповідь обґрунтувати.

4-ий відео фрагмент (кульмінація)


Узагальнення літературознавчого матеріалу (тестові завдання для самоперевірки).  Відповіді на дошці із ключем до оцінювання.

ІІІ. Заключна частина

1.       Підведення підсумків.
Ну що ж наша уявна мандрівка наближається до кінця. Ви всі сьогодні чудово попрацювали. Випробували себе у різних ролях.
2.       Виставлення оцінок та їх обґрунтування.
3.       Домашнє завдання.

На наступному занятті ми продовжимо розглядати пєсу, але вже в ролі акторів. Це буде Р.З.М. Виразне читання в ролях. Тому (за бажанням)

-         підготувати інсценізацію улюблених уривків;
-         письмово дати відповідь на питання:

Роль якого персонажа я хотів би (хотіла б) зіграти і чому? або

Роль якого персонажа я не хотів би (не хотіла б) зіграти і чому?

А завершити пару я хочу словами нашого співвітчизника Віктора Дони, який пишучи рядки вдячності справжнім митцям ніби сказав і про Карпенка-Карого теж:

Шедеври пишуться життям,
Ціною крові.
Душі й небесних сил тертя
У їх розмові.
Світи викрешують любов
У серці сина.
І творить він Шедеври знов,

Щоби спасти нас.

Немає коментарів:

Дописати коментар